När får jag mina pengar?
Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt i ersättningsärenden. Det innebär att det kan dröja längre innan du får din ersättning utbetald. Vi beklagar verkligen att du får vänta, och vi arbetar så fort vi kan för att du ska få din ersättning.
Varför tar det längre tid?
Vi införde ett nytt ärendehanteringssystem i slutet av förra året, vilket innebär nya rutiner och ett helt nytt sätt att arbeta för våra handläggare. Vi ser också en viss ökad arbetslöshet just nu som gör att vi får in fler ansökningar om ersättning.
Så här kan du hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare
- Fyll i din ansökan om ersättning noggrant. Det är viktigt att du lämnar uppgifter om allt du har gjort under de senaste 13 månaderna.
- Logga in på Mina sidor och skicka in alla uppgifter på din ”att göra-lista”. Om vi behöver fler uppgifter från dig när vi har gått igenom ditt ärende, kommer vi att meddela dig via Mina sidor.
- Tidrapportera så snart du kan.
- Skicka inte in samma intyg flera gånger, det riskerar att försena handläggningen.
När är ditt ärende klart?
Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning som de kommer in till oss, och olika ärenden kan ta olika lång till att handlägga. Just nu är den genomsnittliga handläggningstiden hos oss cirka 5–6 veckor.
I Mina sidor kan du följa ditt ärende och se när du har en kommande utbetalning. Du hittar information om våra utbetalningsdagar under Utbetalning.
Har du frågor?
Du är välkommen att kontakta oss om du undrar över något. Skicka gärna ett meddelande i Mina sidor.