Hur lång tid det tar att handlägga ditt ärende beror bland annat på om de uppgifter du skickar till oss är kompletta och innehåller rätt uppgifter. Behöver vi be om fler uppgifter tar det längre tid. För att kunna handlägga ditt ärende behöver vi kompletta och korrekta uppgifter, samt första tidrapporten.

Vår handläggnings­tid kan variera, men vi behandlar nya ärenden i datumordning, det vill säga när de kom in till oss. 

När vi har handlagt ditt ärende får du ett besluts­brev av oss. Utbetalning av ersättning sker veckan därpå. I normalfallet har vi utbetalning på torsdagar.

Så här kan du hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare

  • Fyll i din ansökan om ersättning noggrant. Det är viktigt att du lämnar uppgifter om allt du har gjort under de senaste 13 månaderna.
  • Logga in på Mina sidor och skicka in alla uppgifter på din ”att göra-lista”. Du kan enkelt ladda upp och skicka intyg till oss i Mina sidor, och även skicka meddelanden. Om vi behöver fler uppgifter från dig när vi har gått igenom ditt ärende, kommer vi att meddela dig via Mina sidor.
  • Tidrapportera så snart du kan.
  • Skicka inte in samma intyg flera gånger, det riskerar att försena handläggningen.

Mina sidor

I vår e‑tjänst Mina sidor hittar du information om ditt ärende och kan se när du har en kommande utbetalning. Du kan också skicka uppgifter och kommunicera med oss i Mina sidor.