För att du ska få ersättning behöver du rapportera din tid till oss. Du behöver också lämna in en aktivitets­­rapport till Arbets­­förmedlingen.

Här får du vägledning hur du ska rapportera.

Kom ihåg Rapportera din tid till oss varje vecka

För att få dina pengar behöver du fylla i tidrapporten för föregående vecka i e‑tjänsten Mina sidor.

Vägledning Behöver du hjälp?

Vi vill hjälpa dig så du får rätt ersättning. 

Här får du veta hur du fyller i din tidrapport i Mina sidor beroende på din situation. Det är viktigt att fylla i rätt uppgifter.

Kontakta oss om du behöver hjälp.

 

Viktigt att veta Meddela oss om förändringar

Det är viktigt att du alltid meddelar oss om det sker några förändringar.

Om du exempelvis börjar studera eller vill ta ut pension kan det påverka din rätt till ersättning. 

Arbetsförmedlingen Kom ihåg aktivitets­rapporten

Varje månad ska du som är arbetslös och inskriven hos Arbetsförmedlingen rapportera till dem vilka aktiviteter du har genomfört och vilka jobb du har sökt. 

Tänk på att det är viktigt att skicka in aktivitetsrapporten till Arbetsförmedlingen i tid.

Vad är skillnaden mellan en tidrapport och aktivitetsrapport?

Läs mer här

Har du frågor om tidrapporten?

Tidrapporten är en ansökan om ersättning hos a-kassan, där du rapporterar in uppgifter om vad du har gjort varje dag. 

När du skickar in din tidrapport till oss med din underskrift intygar du på heder och samvete att de uppgifter du har lämnat är rätt. Om du fyller i fel uppgifter och det gör att du får ersättning som du inte har rätt till kommer vi kräva tillbaka pengarna.

Visar det sig att du gjort fel medvetet eller har varit mycket slarvig, kan vi i värsta fall besluta att utesluta dig från a-kassan, det vill säga att du inte längre får vara medlem hos oss. Vid grova fel kan det också bli en fråga om misstänkt bidragsbrott och vi är då skyldiga att göra en polisanmälan.

Om du själv upptäcker att du har tidrapporterat fel ska du kontakta oss snarast och informera oss om detta. 

Tveka inte att höra av dig till oss om du har någon fråga eller behöver hjälp med hur du ska fylla i din tidrapport! Vi vill att du ska känna dig trygg i att du fyller i rätt uppgifter.

Fyll i din tidrapport via vår e-tjänst Mina sidor som du hittar här på webbplatsen under e-tjänster.

Fördelarna med att fylla i tidrapporten på Mina sidor istället för papperskassakort är bland annat att du:

  • slipper betala brevporto
  • tidrapporten registreras i vårt datasystem direkt när du har skickat det till oss
  • du kan se kommande utbetalningar
  • ändra tidigare skickade tidrapporter

Via Mina sidor kan du dessutom kommunicera med din handläggare om du exempelvis har frågor eller vill skicka meddelande till oss.

Kom ihåg att fylla i uppgifter för alla dagar och att skriva under!

Du kan inte skicka in kassakortet i förväg, utan tiden som kassakortet avser måste ha gått innan du kan skicka in det. Skickar du in det för tidigt kommer vi att skicka tillbaka ett papperskassakort till dig, och du måste fylla i det på nytt och skicka det till oss.

Har du haft ett uppehåll?

Har du haft ett uppehåll i din ersättningsperiod skickar vi inte ut papperskassakort till dig automatiskt. Om du vill fortsätta att fylla i papperskassakort, hör av dig till oss så skickar vi ut nya till dig.

Enklast, säkrast & snabbast

Använd vår e-tjänst Mina sidor som är ett enkelt, snabbt och säkert sätt att rapportera din tid och ha kontakt med oss. När du rapporterar din tid i Mina sidor kallas det för tidrapport (i stället för kassakort).

Du fyller i och skickar in din tidrapport via vår e-tjänst Mina sidor som är ett enkelt, säkert och snabbt sätt att rapportera din tid och komma i kontakt med oss.

Efter du haft ett uppehåll i din ersättningsperiod skickar vi inte längre ut papperskassakort till dig, utan du får själv gå in och fylla din tidrapport via vår e-tjänst Mina sidor. Vill du ha papperskassakort måste du kontakta oss och be om detta.

Vill du ha mer information eller vill ha hjälp så är du självklart välkommen att kontakta oss!